Tervetuloa! Ottaaksesi kaikki ominaisuudet käyttöön ole hyvä ja Kirjaudu tai Rekisteröidy.

Huomautus

Icon
Error

Jarski
#1 Lähetetty : ti, heinä 22 2008 20:17:01(UTC)
Jarski


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 30.10.2007(UTC)
Viestejä: 96

Tervehdys!

Tällä palstalla kun tuntuu noita asiantuntijoita olevan, kysyisin seuraavaa. Mistä saisin kätevästi tietoa eri kaliperin/patruunoiden lentoradoista ym.

Olen podiskellut hankkivani 6.5x55, mutta miten se eroaa 308:sta ammuttaessa pöheikössä lähelle tai lintumetsällä kauas, esim? Miten kys kaliperien luodit toimii? Onko sanottavia eroja?

En siis kysy mielipiteitä/mieltymyksiä vaan faktaa.

Kiitokset jo etukäteen!!
Sponsori
kp
#2 Lähetetty : ti, heinä 22 2008 20:20:00(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 11

Tuossa sakon kataloogissahan ne on helppo vertailla:
http://www.sako.fi/pdf/d...tridgesDatatable2008.pdf

Eli tarvit acrobat readerin että saat tuon auki. Jos ei toimi löytyy www.sako.fi josta cartridges jne..
yx hyvä
#3 Lähetetty : ti, heinä 22 2008 20:22:19(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 11

yx hyvä
#4 Lähetetty : ti, heinä 22 2008 20:24:28(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 11

Muista kuitenkin, että patruuna-askin tai valmistajan esitteessä olevat nopeudet on jotain muuta, kuin todellisuudessa.
Pekka Suuronen
#5 Lähetetty : ke, heinä 23 2008 03:08:33(UTC)
Pekka Suuronen


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered, Administrators
Liittynyt: 17.1.2007(UTC)
Viestejä: 2,185
Mies
Suomi

Alkuperäinen kirjoittaja: "Jarski" Siirry lainattuun viestiin
Tällä palstalla kun tuntuu noita asiantuntijoita olevan, kysyisin seuraavaa. Mistä saisin kätevästi tietoa eri kaliperin/patruunoiden lentoradoista ym.

Saat Norman sivustolta esille graafisia luodin lentoradan kuvaajia, jotka ovat mahdollisesti valaisevampia kuin liuta numeroita:
http://www.norma.cc >> BALLISTIK
Se on ulkoinen ohjelma, jonka latautuminen kestää jotain riippuen koneestasi ja laajakaistan nopeudesta. Också, den existerar bara på svenska så att man måste kunna språket en liten smula...eller hur var det?
Jarski
#6 Lähetetty : ke, heinä 23 2008 03:44:35(UTC)
Jarski


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 30.10.2007(UTC)
Viestejä: 96

Harmi juttu, mut ei auennut ballistik -sivut. Onko kellään kokeneella ampujalla kokemuksia kys kaliperista?
Pekka Suuronen
#7 Lähetetty : ke, heinä 23 2008 04:12:56(UTC)
Pekka Suuronen


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered, Administrators
Liittynyt: 17.1.2007(UTC)
Viestejä: 2,185
Mies
Suomi

Siis työkalurivillä lukee eniten oikealla

# BALLISTIK

* Ballistik metrisk
* Ballistik US

Vie osoitin sanan BALLISTIK päälle ja saat ponnahdusikkunan, jossa pitää valita yllä olevan mukaan joko metriset tai englantilaiset mittayksiköt. Kyllä minulle vaan aukeaa niin että pätkähtää.
Pekka Suuronen
#8 Lähetetty : ke, heinä 23 2008 06:05:09(UTC)
Pekka Suuronen


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered, Administrators
Liittynyt: 17.1.2007(UTC)
Viestejä: 2,185
Mies
Suomi

No niin, Jarski, sait minut menettämään yöuneni kysymykselläsi. (Prkl!) Istutin tuossa Norman kalkulaattorissa Ruotsin vanhan sotapaukun 10.1 g Oryxilla ja jenkkien vanhan sotapaukun 11.7 g Oryxilla päällekkäin, kohdistusmatkana 150 m. Niin ovat päällekkäin käyrät ettei tosikaan! Lentoradassa ei mitään eroa ennen kuin maahan tullessa.

Energiassa on eroa 150 m kohdalla. Swedu 2178 J, jenkki 2446 J. Johtuu tietysti luotien painoeroista, mutta esimerkkejä raskaampaa Oryxia ei saa 6.5:een, eikä keveämpää .308:iin.

Tulihan samalla katsottua tuo 6.5 x 55SE:n hirvilaillisuus kun siitäkin on päristy silloin tällöin. Pannaan päällekkäin asetuksen minimi ja Norman antamat arvot 10.1 g Oryx-paukulle:

>10.0 g E100 > 2000 J (asetus 16 §)
10.1 g E150 = 2178 J (Norman laskin)

Siis ainakin Norman 10.1 g Oryx-lataamana 6.5 x 55SE täyttää Suomen hirvestyksen minimivaatimukset. Vieläpä sopivalla marginaalilla. Muuten en ota 6.5 x 55SE-kaliiperin hyvyyteen tai huonouteen mitään kantaa, kun se ei ole minun juttuni.
Aficionado
#9 Lähetetty : ke, heinä 23 2008 09:54:26(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 11

Alkuperäinen kirjoittaja: "Pekka Suuronen" Siirry lainattuun viestiin
Alkuperäinen kirjoittaja: "Jarski" Siirry lainattuun viestiin
Tällä palstalla kun tuntuu noita asiantuntijoita olevan, kysyisin seuraavaa. Mistä saisin kätevästi tietoa eri kaliperin/patruunoiden lentoradoista ym.

Saat Norman sivustolta esille graafisia luodin lentoradan kuvaajia, jotka ovat mahdollisesti valaisevampia kuin liuta numeroita:
www.norma.cc >> BALLISTIK
Se on ulkoinen ohjelma, jonka latautuminen kestää jotain riippuen koneestasi ja laajakaistan nopeudesta. Också, den existerar bara på svenska så att man måste kunna språket en liten smula...eller hur var det?


Den existerar också in english och auf deutsch, om man väljer språket...

Eli kielen voi valita Norman kotisivun oikean yläkulman lipuista. Ohjelma on Java pohjainen, eli ongelma toimimattomuuteen voi olla koneessa oleva liian vanha versio Java-alustasta.

Tai jos syynä on, ettei Pekan linkki ei auennut suoraan, niin kirjoitat sitten selaimen osoitekenttään suoraan tuon: http://www.norma.cc

Pekka Suuronen
#10 Lähetetty : ke, heinä 23 2008 13:21:35(UTC)
Pekka Suuronen


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered, Administrators
Liittynyt: 17.1.2007(UTC)
Viestejä: 2,185
Mies
Suomi

Nöyrin anteeksipyyntöni. Virhe oli minun. Olin vain kirjoittanut Norman hakemistopolun ja tehnyt siitä wannabe-urlin kommenttialustan linkkipainikkeella. Mutta ei se niin futannut, vaan tarvittiin tuota http:tä. Olen korjannut polun laatikkooni. Nyt pitäisi aueta sekä minun laatikostani että Aficionadon.

Aficionado on oikeassa myös siinä, että Norman sivut ovat kolmikieliset.

"Tyska franska svenska spanska, det spelar ingen roll", sanoi spurguskönäri Salon tiski-Alkossa, kun hänelle ei myyty huimausjuomia. Hän halusi tähdentää, että nyt simpautettiin sivistynyttä miestä. Juttu on ihan tosi. Sanat ovat jääneet soimaan päähäni vuosikymmenten takaa.
Jarski
#11 Lähetetty : ke, heinä 23 2008 17:40:42(UTC)
Jarski


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 30.10.2007(UTC)
Viestejä: 96

Alkuperäinen kirjoittaja: "Pekka Suuronen" Siirry lainattuun viestiin
Siis työkalurivillä lukee eniten oikealla

# BALLISTIK

* Ballistik metrisk
* Ballistik US

Vie osoitin sanan BALLISTIK päälle ja saat ponnahdusikkunan, jossa pitää valita yllä olevan mukaan joko metriset tai englantilaiset mittayksiköt. Kyllä minulle vaan aukeaa niin että pätkähtää.


Siten nii ei auennut vaiks kuin napsuttelin kyseistä valikkoa. Tosin yritin työkoneella ja niillä ei suojausten ym vuoksi ihan kaikki aukee....
yx vaan
#12 Lähetetty : ke, heinä 23 2008 22:30:05(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 11

Selaimessa on ponnahdusikkunoiden esto päällä, jos ei aukea. Ota pois.
Jarski
#13 Lähetetty : to, heinä 24 2008 00:07:19(UTC)
Jarski


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 30.10.2007(UTC)
Viestejä: 96

Kotikoneella tuo aukes niinku piti. Tattista vaan Pekka.
 
Käyttäjät lukemassa tätä aihetta
Vieras
Siirry alueelle  
Et voi aloittaa uutta aihetta tällä alueella.
Et voi voi vastata viesteihin tällä alueella.
Et voi poistaa omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi muokata omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi aloittaa äänestystä tällä alueella.
Et voi äänestää äänestyksissä tällä alueella.