Tervetuloa! Ottaaksesi kaikki ominaisuudet käyttöön ole hyvä ja Kirjaudu tai Rekisteröidy.

Huomautus

Icon
Error

13 Sivut123>»
kyyhkyntappaja
#1 Lähetetty : to, huhti 3 2008 18:05:35(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Kuvio ja lävistys tehot!

Kaupan paukkuja en enää osta! Huomatuani mihin itselatauksella voi päästä.

Tehdas lataukset hävisivät puhtaasti puhtaasti kuviossa kuin tehoissakin. Huonoimmatkin itselataamat antoivat paremman kuvion ja olivat lävistykseltään tehokaampia.

Hurjin kuvio oli 60 päästä ammuttuna TSS- hauli. Todella tiheä kuvio ja lävistys hurja.

Lävisti 6mm paksun vanerilevyn 60m päästä. ( Jokahauli meni lävitse ) lisäksi ( haulet vain olivat vain 2,5mm kokoisia)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vastaavasti ei 4mm winchester 12/89 tehdaspaukulla mennyt läpi vaan jäi haulet pintaan. Sama ilmiö oli 12/76 Remington 4mm haulilla.

Esim. Muutama kuvio itseladatuilla.

1. Lyijy 3,5mm / 45m / 40 g, nopeus 450m/s.

2.Lyijy 2,5mm / 25m / 45g / disperse / Riekkopanos lähietäisyydelle / 400 m/s

3. TSS 2,5mm / 60m / 40g / 415m/s / Hurja kuvio, mainio kettu paukku.

4. TSS 2,5mm / 45m / 40g / 415m/s / Mainio rusakko ja kettu paukku.

5. TSS 2,5mm / 25m / 40g / 415m/s / Tappaa kaiken elävän, heh!

Mitä mieltä olette kuviosta?
Sponsori
kyyhkyntappaja
#2 Lähetetty : to, huhti 3 2008 18:06:45(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

ottopoika
#3 Lähetetty : to, huhti 3 2008 18:36:07(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

millä haulikolla ammut. nuo kuviot oli ihan surkeita. isoja aukkoja oli paljo ei ollenkaan tasainen. omassa haulikossa käytän osto panoksia ja ne antaa paljon paremman kuvion.
mt
#4 Lähetetty : to, huhti 3 2008 18:38:45(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Kyllä kaupasta saa riittävän hyviä paukkuja. Itselataamalla saa toki enemmän irti mutta hintaa panoksille tulee. Nuo tss paukut alkaa olla jo siinä hintaluokassa lataamalla että lyijyllä on pärjännyt ihan riittävän hyvästi.

Eipä nuo nopeat lataukset tahdo toimia vakiosupistajilla, sitten taas saa lyödä rahaa supistajiin ja paljon kaiken näköstä muutakin säätöä. Mutta harrastustahan se on sekin.

Vaikka esimerkiksi s&b fortuna maksaa kaupassa 7-9e 25kpl laatikko ja laatu on riittävä kaikelle kotimaiselle riistalle. Kuvionkin on saanut aseeseen kuin aseeseen supistajilla haettua kohdilleen. Korvaavista on sitten jenkki teräkset joita saa 12/89 1e kpl hintaan ja laatu on täysin riittävä niille etäisyyksille mitä normaali metsästyksessä tarvitsee.

Kukaan täysjärkinen ei haulikon panoksesta maksa niin paljoa mitä noille tss ja hevi paukuille tulee latas sitten ite tai osti kaupasta.

Lataileminen ei paljon rahallisesti kannata ja saatu hyöty on kuitenkin aika olematon. Haulikolla 60-70m on jo osumisen takia äärirajoilla vaikka kuviota saisikin ja turhalla tuurilla vaan yritetään sitten riistaa haavoittaa yli pitkille matkoille.

Vaikka pysyy normaali ampumamatkoilla saalista tulee ja niin kova himo ampua riistaa ei ainakaan minulla ole että kaikelle alle 100m matkalla olevalle pitää saada haulta perään.

Tuntuu olevan metsästyskin nykyään näillä foorumeilla tätä nuorison pippelin mittauskisaa siitä kuka saa eniten riistaa ja vielä pisimmälle matkalle. Siinä sitten tehdään tuhoa senkin eestä pitkille matkoille.
mt
#5 Lähetetty : to, huhti 3 2008 18:46:30(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Nyt kun jaksoin nuo kuvatki katsoa niin kuviohan on ihan hukassa. Samat kuviot saa vaikka lyijyllä noille matkoille ja tss pystyis kyllä parempaankin.
benzoe
#6 Lähetetty : to, huhti 3 2008 20:38:08(UTC)
phkt


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 19.12.2006(UTC)
Viestejä: 79

voisit joskus esittää, eikä aina "hurja kuvio", "mainio kettupaukku" jne tyylisiä kommentteja. eli: kerrotko wansee-tauluun tulleet osumat, osumaprosentti, aukkojen (12,5 cm) lukumäärän sisä- ja ulkokehän sisäpuolella?
Voisit vertailla ihan oikeasti patruunoitasi oikeisiin patruunoihin...
Ja ampumamatkoista olen mt:n kanssa tismalleen samaa mieltä.
ihmettelijä
#7 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 10:33:19(UTC)
ihmettelijä


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 24.11.2007(UTC)
Viestejä: 1,043

6mm havuvaneri(oletettavasti) ei kyllä paljon vakuuta. paksuus todella on vain pikkuisen yli puoli senttiä. ja paha nuista on mitään sanoa koska ei mittakaavaa mihin verrata. olisit vaikka 10 sentin pyörylän piirtänyt ja sitten ampunut. samalla olisi nähty osuuko sillä oikeasti vai onko kuvio puolimetriä yli jne. mutta pyyn mentäviä aukkoja nuissa on paljon ja muutanaan mehto mahtuu.
mutta hatun nosto että tekstissä ei ole kirjoitusvirheitä ja kuvia on mukana. ei ole tyyliltään "paras kettupaukku on ulrta supurermanum=)=) kaveri osu 100 mertiin ketun"
kyyhkyntappaja
#8 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 12:57:15(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

" mt" Laita omia kuvia kuvioistasi.

Minusta 12cal suurilla nopeuksilla on todella vaikea saada säilyttämään kuvionsa hyvänä.

Aseena oli Tikka 2000 tupla.

Kun kaikki kaupan magnumit ammuin omalla ja kaverin aseella, niin ne eivät päässeet samaan kuvioon 45m matkalta samaa haulikokoa kättymällä.

Ja noita 3,5mm haulia ei mahdottomasti ole 45g latauksessa. Ja 45m on muuten jo pitkä matka 12cal etenkin vakio supistjilla.

Tuossa 25m kuviossa nuo mitat tarkoittavat rinkulan sisähakaisijaa. Eivät kuvion halkaisijaa.

Koittakaapa ampua vaikio suppareilla 45m päähän kaupan 12/76 paukulla. Ei muuten kuvio ole silloin mikään huippu enää.

Taulun leveys oli 60cm eli ei kauhean suuri tuolle matkalle. Mutta joka kuviossa olisi ollut riittävä määrä haulia janiksellä.

Pitänee koittaa vielä noilla erikois suppeilla ja pitkillä supistajilla kuvioa. Niillä kyllä pääsee tiukemmalle.

Tosin odotan enemmän, että pääsen testaamaan suuri nopeuksisia 10/89 paukkuja.

Tuo vaneri levy oli pirun kovaa ja 5- kerroksista.
janozik
#9 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 14:12:16(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Mitä on TSS patruunat?
ottopoika
#10 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 14:38:07(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

omassa aseessani remington 12/89 teki tuomoista rypäleistä kuviota mutta muut 89 panokset antaa paljon parenpaa jälkeä. tuomoinen aukkoinen kuvio ei todellakaan ole hyvä oli se matka mikä tahansa. aukon kohdalle sattunut lintu vain haavottuu ja keskelle rypästä osunut menee ihan pilalle. kannattaa pudottaa nopeutta jos ei muuten saa kuviota paremmaksi ja unohtaa ne ylipitkät matkat. mikä on ennakko lentävään sorsaan tuonne 60m matkalle?
'
#11 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 14:54:02(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

ei haulikolla kannate ampua nuin pitkäle jos ammut ota enakko semmonen 4meetteriä
-
#12 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 15:08:36(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Alkuperäinen kirjoittaja: "janozik" Siirry lainattuun viestiin
Mitä on TSS patruunat?


Lue tuolta:
http://forum.eralle.net/...aaac7fcc73b773fe72e23752
-
#13 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 15:12:32(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Oon vaan miettiny noiden tss paukkujen tehoa. Jokanenhan tietää miten käy kun hirveä ampuu kokovaipalla tai luodilla joka ei avaudu. Huonostihan se kuolee.

Onko tuommosella pienellä paljon läpäsevällä haulella sama tappoteho mitä isommalla haulella?

Mutta haulikosta saa kyllä kaiken tarpeellisen tappotehon lyijyllä irti.
kyyhkyntappaja
#14 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 18:03:16(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Tss- perustuukin siihen että voidaan käyttää pieniä haulia joiden upotus teho on suuri.

- Näin ollen tulee paljon osumia ja kun ne vielä menee koko elukasta läpi. Siksi uskon tappotehon olevan parempi kuin isolla lyijyllä millä osuu vain muutama hauli jonnekin päin kroppaa.

Kokeilin 350m/s. Sen kuvio oli paljon parempi. Mutta haluan tehoa esim. kettua ja rusakkoa varten tuonne 50m asti.

Edellä mainittakoon että pakkasella palaminen hidastuu ja näin ollen tehot ja nopeudet pienenevät. Jos valmiiksi hidas panos niin se voi muuttua todella tehottomaksi kovalla pakkas kelillä.

Tss- haulista voinen sanoa sen verran, että rusakko ja kettu kuolee noilla latauksilla 2,5mm haulilla ( 40g ) 65m asti. Ainakin paikallaan oleva lähes 100%:sti.

Lyijyllä edes 4mm magnumilla ei mene levystä läpi 45m päästäkään ( tehdas tekoiset patruunat ). Ja noilla Tss- paukuilla menee kaikki haulet läpi.
juuri näin
#15 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 18:21:30(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

jaa että 2,5mm hauleilla. 65m ja paskat sanon minä. on jo tyhmyyttä mennä sinne matkalle ampumaan. sinä tuskin olet niin hyvä matkan arvioija että tiedät matkan olevan 65m. mitä jos se onkin 75m jossa kettu istuu. ja 2,5mm ei tapa mitään 60m matkalle vaikka se olisi tehty kullasta
-
#16 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 18:49:29(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Ainut järkevä käyttö tuolle tss:lle on vesilinnustus jossa lyijyä ei saa käyttää. Turhan kallista siihenki. Muuhun käyttöön saa kyllä lyijystä ladattua paukun jos ei kaupan paukut riitä.

Ite oon haaskalla käyttäny 4,5mm, 5,2mm ja 6,2mm lyijyä. Noilla oon hakenu latauksen remarin extrafúll-turkey supparilla ja jää lähes satavarmasti paikallaan oleva kettu tai supi tonne 60-70 metriin. Vauhtia oon ladannu yleensä max 400m/s ja riittää.

Onhan tuo tss ihan hauska uutuus mutta hintaansa nähden siitä ei ole kilpailijaksi. Kivääritki on muuten keksitty...
tsemppiä
#17 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 18:58:01(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Hyvä yritys kymmene
pistettä ja saat vielä papukaija merkin.... :)
itse luotan vielä kauoan panoksiin....mutta ehkä joskus ku kokemusta on enemmän niihn sit.
hyvä että joku kokeilee ja muutenkin on yrittäjäväinen :)

benzoe
#18 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 19:16:03(UTC)
phkt


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 19.12.2006(UTC)
Viestejä: 79

vieläkin faktatieto noista kuvioista. muuten ei olisi ongelmaa, mutta jos sattuu joku asiaan vähemmän perehtynyt aloittelija, voi vielä uskoa ja ottaa todesta tuollaiset "testaamiset" ja ampumamatkat...
sp
#19 Lähetetty : pe, huhti 4 2008 19:58:03(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Alkuperäinen kirjoittaja: "benzoe" Siirry lainattuun viestiin
vieläkin faktatieto noista kuvioista. muuten ei olisi ongelmaa, mutta jos sattuu joku asiaan vähemmän perehtynyt aloittelija, voi vielä uskoa ja ottaa todesta tuollaiset "testaamiset" ja ampumamatkat...


Alottelija taitaa olla tuo kyyhkyntappajakin.. ainakin juttujensa perusteella.
kyyhkyntappaja
#20 Lähetetty : la, huhti 5 2008 00:05:58(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 6

Vai aloittelija, noh miten sen nyt ottaa. Metsästysvuosia on kertynyt tommoset 15v. Ja ollut aina ns. " himometsästäjä".

En meinannut itsekään uskoa moiseen, kun kokeilin näin lävistystehon niin en meinannut silmiäni uskoa.

Tässä tietoa tss-haulista.

Se on 65% raskaampaa kuin lyijy ja 130% raskaampaa kuin teräs. TSS on myrkytön haulimateriaali. Upotukseltaan 2,5 mm:n TSS vastaa 400 m/s lähtönopeudella (kovana haulimateriaalina TSS kestää huomattavasti suurempiakin nopeuksia) ja 50 metrin ampumamatkalla liki 4 millin lyijyä. 35,5 gramman 2,5 mm:n TSS -lataus sisältää 235 kpl haulta. Vastaava kappalemäärä 3,8 mm:n lyijyä tarvitsee noin 80 gramman haulilatauksen.

Upotukseltaan 3,1 mm:n TSS vastaa 400 m/s lähtönopeudella (kovana haulimateriaalina TSS kestää huomattavasti suurempiakin nopeuksia) ja 85 metrin ampumamatkalla liki 5 millin lyijyä. 35,5 gramman 3,1 mm:n TSS -lataus sisältää 123 kpl haulta. Vastaava kappalemäärä 4,8 mm:n lyijyä tarvitsee noin 80 gramman haulilatauksen¨

Lähde edellisiin: http://www.unlimitedammo.fi/
Sieltä verkkokauppa, haulit ja tss.

Siellä löytyy myös testit osiosta kuvioita.

En muuten ole kyseisen verkkokaupan omistaja "tiedoksi vaan kaikille", että tämä ei ole mikään mainos kikka.

Olen muuten koittanut pidemmillekin matkoille kuvion noilla haulilla. Kuvio alkaa kärsimään, mutta n. 100 osumaa levyyn tuli n. 5cm välein. Seuraavasta matkasta ei tarkkaa tietoa. Matka oli 95 loikkaa, haulikoko 2,5mm lataus 40g. Vanerilevyyn jäi kiinni haulet niin syvälle, että ne oli levyn tasalla. Sen jälkeen ammuin 3,1mm 10 loikkaa lähempää. Ne menivät läpi, mutta johtuen haulien vähyydestä kuvio oli paljon huonompi.

Pitänee koittaa laittaa pieniä ja isoja haulia sekaisinsa. Se kuulema parantaa kuvioa huomattavasti. Auttaa viemään tiheämmälle kaikki haulet.

Lisäksi ajatellaan sitten upotusta yli 500 m/s nopeudella. Mahtaa olla todella hyvä.

( Benzoe ) millaista faktatietoa vaadit?
 
Käyttäjät lukemassa tätä aihetta
Vieras (2)
13 Sivut123>»
Siirry alueelle  
Et voi aloittaa uutta aihetta tällä alueella.
Et voi voi vastata viesteihin tällä alueella.
Et voi poistaa omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi muokata omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi aloittaa äänestystä tällä alueella.
Et voi äänestää äänestyksissä tällä alueella.