Tervetuloa! Ottaaksesi kaikki ominaisuudet käyttöön ole hyvä ja Kirjaudu tai Rekisteröidy.

Huomautus

Icon
Error

6 Sivut123>»
ptk
#1 Lähetetty : pe, marras 30 2007 12:56:33(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Kumman valitsen hirvelle? En lataa patruunoita itse ja muutoinkin patruunakustannukset taitavat olla aika marginaaliset. Kivääri (mahd. Sako 85) varustetaan joko valopistetähtäimellä tai kiikarilla.
Sponsori
tietäjä
#2 Lähetetty : pe, marras 30 2007 14:19:23(UTC)
Helheim


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 3.1.2007(UTC)
Viestejä: 639

Itse ottaisin 9,3x62:sen hirvelle, ihan vain patruunahuollon kannalta.
erämies
#3 Lähetetty : pe, marras 30 2007 17:55:22(UTC)
erämies


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 9.1.2007(UTC)
Viestejä: 152

samat sanat
pyh ja pah
#4 Lähetetty : pe, marras 30 2007 20:26:47(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

338wm sopii hirvelle kuin nokka naamaan. lentorata on hyvä vaikka kauvaski ampuisi.
juupa juu
#5 Lähetetty : pe, marras 30 2007 21:40:05(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

tarviiko hirveä ampua kauas....ei mitään järkeä, 338 sen verta nopea että tulee melkosta veri mössöä osumakohtaan
Tunturimetsästäjä
#6 Lähetetty : la, joulu 1 2007 11:24:17(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Juupa juulla on varmaan paljon kokemusta kolmekolmekasista..
Itse olen sillä muutaman hirven ampunut, myös läheltä ja eipä paljon ole mössöä tullut. Tosin käytän siinä niin sanottuja premium-luoteja kuten Barnes X ja Woodleighin tuotteita. Jos nuukailee ja käyttää halpoja ja heikkoja luoteja niin nopealla kaliiperilla tulee tietenkin koiranlihaa.
pyhhittelijä
#7 Lähetetty : la, joulu 1 2007 12:37:57(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

ja mitä väliä vaikka kyljestä tuleeki reilummin koiranlihaa. ei luulis kenenkään talous olevan niin tiukalla jotta sen vuoksi nälkään kuolee. ärsyttää jo nuo jotka aina kitisee kun menee lihaa pilalle vaikka miten ampuisi.
jorma
#8 Lähetetty : la, joulu 1 2007 14:31:20(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Itse laittaisin 30-06, koska siinä on harpeeksi lähtönopeutta mutta ei liikaa.
aijaa
#9 Lähetetty : la, joulu 1 2007 14:54:24(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Alkuperäinen kirjoittaja: "jorma" Siirry lainattuun viestiin
Itse laittaisin 30-06, koska siinä on harpeeksi lähtönopeutta mutta ei liikaa.


ja kuinkas iso ero on mielestäsi lähtönopeuksilla 30-06 ja 338 verrattuna.
MESIKÄMMEN
#10 Lähetetty : la, joulu 1 2007 18:11:48(UTC)
MESIKÄMMEN


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 19.12.2006(UTC)
Viestejä: 491

Miksi aina pitää ruveta esittelemään osta sitä osta tätä, se on hyvä ja tämä on huono. Mitä väliä jokainen saa päättää mitä tekee, ja neuvoa saa kysyä.
höhlä
#11 Lähetetty : la, joulu 1 2007 19:15:20(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Alkuperäinen kirjoittaja: "MESIKÄMMEN" Siirry lainattuun viestiin
Miksi aina pitää ruveta esittelemään osta sitä osta tätä, se on hyvä ja tämä on huono. Mitä väliä jokainen saa päättää mitä tekee, ja neuvoa saa kysyä.


miksi kysyä neuvoa jos ei halua tietää muiden mielipidettä.
MESIKÄMMEN
#12 Lähetetty : la, joulu 1 2007 22:25:52(UTC)
MESIKÄMMEN


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 19.12.2006(UTC)
Viestejä: 491

Otsikossa on mainittu asia mistä on kiinnostusta, jota haluaa tietää enemmän!
abcd
#13 Lähetetty : ma, joulu 3 2007 20:11:06(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Kyllähän täällä taidettiin heti kinastella hakoteillä. Kysymys oli .338 Federal vs. 9,3x62, ja keskustelu taisi kääntyää heti .338 Win Magiin ja .30-06:een??
Jos kysyjällä ei ole mitään erityismielenkiintoa kumpaakaan kaliiperia kohtaan, niin 9,3x62:een saat tosiaan helpommin patruunoita kaupasta, joten olisiko se valintaperuste? .338 Federalin hyvä puoli taas on hieman pienempi rekyyli. Eipä se 9,3:kaan aiheuttane ongelmia, ei se niin ihmeellinen ole ampua. Molempien tehot ja lentoradat ovat normaaliin hirvijahtiin passeleita, eikä mitään oleellisia eroja tältä osin ole. Toki taulukosta katsoen .338 Federal on nopeampi ja lentoradaltaan suorempi, mutta sillä ei ole merkitystä jos ammut 15...130 m matkoille hirveä. Lihahukka on kovin laukauskohtainen (ja luotikohtainen) asia, mutta 9,3:lla voi hitaampana olla hienoinen etu puolellaan.
juhokusti
#14 Lähetetty : ti, joulu 4 2007 18:44:14(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

.338 Federalista saattaapi lähiaikoina tulla varsin suosittu kaliiperi meikäläiseen hirvijahtiin, joten patruunavalikoimaa lienee tulevaisuudessa tarjolla!
Kokemusta myös 30-06:sta
#15 Lähetetty : ti, joulu 4 2007 20:24:57(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Suosittelen nimenomaan hirvelle 9,3x62:sta. Luodiksi esim 14,3 g Lapua Naturalis Long Range. Lähtönopeutta löytyy 800 m/s, kaatokyky erinomainen etäisyyksillä 0-300 m. Mikäli potkua haluaa pinemmäksi, vaimennin auttaa rekyyliin ja ääneen (esim Ase Utra S6/vast).
kyyhkyntappaja
#16 Lähetetty : ke, joulu 5 2007 10:59:20(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Olen ampunut n. 20 hirveä 338 win.mag:llä. Joskus tulee verimössöä joskus vain siisti reikä. Riippuu mihin osuu.

Ja mitä väliä sillä on jos muutaman kilon jauhelihavärkkiä/ kylkilihaa menee pilalle ) En ole itse lihametsästäjä, metsästyksen ilosta metsästän.

338:a en ikinä muuhun kaliberiin vaihtaisi. Uusi asekin tulee olemaan 338. Tai sitten ehkä vaihtelun kannalta 416. Myös hyvö vaihtoehto on 375, mutta 9,3:sta en ikänä ees ajattelisi.

Miinuksena 338:ssa on panoksien kalleus jos sitä ajettelee, mutta eipä niitä paljoa vuodessa menekään. Feredahlit maksaa sen 4 - 4,5€ /kpl. '

Jo 338 ja 9,3 pitää valita niin eipä ole epäilystäkään minkä valitsisin ja kaikki muutkin tuntemani metsämiehet. 338 tietty!

338:ssa on suorempi lentorata ja tehoa löytyy paljon enemmän.
abcd
#17 Lähetetty : to, joulu 6 2007 02:17:21(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Alkuperäinen kirjoittaja: "kyyhkyntappaja" Siirry lainattuun viestiin
338:ssa on suorempi lentorata ja tehoa löytyy paljon enemmän.


Eipä vaan löydy tehoa enempää, vaan vähemmän kuin 9,3x62sta. Nimittäin kysyjä kysyi .338 Federalista. Ei Win Mag:sta.
Ja vaikka sinä et ikinä voisikaan valita 9,3x62-asetta, se ei muuta sitä tosiasiaa, että se(kin) on erittäin hyvä kaliiperi tyypillisiin Suomalaisiin hirvenmetsästysolosuhteisiin.

ihmettelijä
#18 Lähetetty : to, joulu 6 2007 03:14:27(UTC)
ihmettelijä


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 24.11.2007(UTC)
Viestejä: 1,043

itse tekisin tuossa tilanteessa niin että haalisin kaikki asiasta tietävät yhteen ja sitten...koeampuisin molemmat väljyysvaihtoehdot aseineen ja valitsisin sen kansan mielipiteestä huolimatta mikä olisi omempi. kumpi on tarkempi omissa käsissä omista paikoista ammuttaessa ja kumpi on se mihin luottaa. myyjät kyllä antaa aseet koeampua jos pyytää.tappoteho riittää kyllä molempien em mainittujen välyksien kohalta.
ja jos patruunakustannus on marginaalinen niin väliäkö millä ampuu. jotkut kuulema laittaa satkun viikonlopussa puari-iltaan. sillä jo ampuu treeniä jonki verran...kaik maksaa...jokahine tuntekoo oma pakkisa
338 federal
#19 Lähetetty : pe, helmi 29 2008 23:56:03(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Olen itse laitanu 338 federal. Pitkällä piipulla ja vmac3 vaimentimella. Mutta panoksia ei paljon löydy.
ilmeisesti
#20 Lähetetty : su, maalis 2 2008 18:17:44(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Guests
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 9

Ilmeisesti olen käsittänyt jotakin väärin kun olen ampunut 308 lla hirveä yms nyt jo 20 vuotta , ja en ole vielä keksinyt mihin tarvitaan muita kaliiperejä. Edullinen panos ja aina putoo.
 
Käyttäjät lukemassa tätä aihetta
Vieras
6 Sivut123>»
Siirry alueelle  
Et voi aloittaa uutta aihetta tällä alueella.
Et voi voi vastata viesteihin tällä alueella.
Et voi poistaa omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi muokata omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi aloittaa äänestystä tällä alueella.
Et voi äänestää äänestyksissä tällä alueella.