Tervetuloa! Ottaaksesi kaikki ominaisuudet käyttöön ole hyvä ja Kirjaudu tai Rekisteröidy.

Huomautus

Icon
Error

762
#1 Lähetetty : su, tammi 30 2005 12:29:50(UTC)
Vieras


Taso: Vieras

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 14.5.2013(UTC)
Viestejä: 53

Kiitettiin: 1 time(s) in 1 post(s)
Onko kellään kokemuksia 7.62x53r SKY:stä
Sponsori
hillbergmounting
#2 Lähetetty : su, helmi 19 2012 22:35:00(UTC)
etuasiakas


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 13.4.2009(UTC)
Viestejä: 787

Minulla oli aikoinaan mokoma. Reunakantaiset hylsyt venyivät ja jopa katkeilivat ja muutamien jälleenlatauskertojen jälkeen. Patruunapesä oli kyllä ok. Ei jälleenlataajan kaliperi.
valopää
#3 Lähetetty : ti, helmi 21 2012 17:20:17(UTC)
valopää


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 14.6.2011(UTC)
Viestejä: 168

Kyllä itellän on sakon hylsy kestänyt 6-5 latauskertaa. Sellier ja bellotin
hylsyt ei kestä kun kerran ladata itte. Liekkö hillbergmountingn tehny vähän isompia
latauksi???
CapriceClassic
#4 Lähetetty : ke, helmi 22 2012 02:24:09(UTC)
CapriceClassic


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 22.5.2010(UTC)
Viestejä: 53

Itselläni löi aluksi hetken tyhjää tuo SKY ---> Googlasin sen.... Tulokset pistivät hieman hymyilyttämään:

SKY hakutulokset järjestyksessä:

- Suomen Kannannabis Yhdistys
- Suomen Kosmetologien Yhdistys
- Suomen Kristillinen Ylioppilasliitto

Joten kokeileppa kysellä heiltä hieman lisää ko patruunasta... ja jos vastaavat, niin kerro toki vastaukset tännekin... ; )
valopää
#5 Lähetetty : ke, helmi 22 2012 12:51:51(UTC)
valopää


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 14.6.2011(UTC)
Viestejä: 168

Mikä yhistys se tämä on??????
Pekka Suuronen
#6 Lähetetty : ke, helmi 22 2012 15:59:32(UTC)
Pekka Suuronen

Taso: Administration

Ryhmät: Registered, Administrators
Liittynyt: 17.1.2007(UTC)
Viestejä: 2,249
Mies
Suomi

Jos jätetään poskensoitto sikseen, niin innostuin googlaamaan. Eikö todellakaan kuukkelista löydy SkY:llä (Suojeluskuntien Yleisesikunta) mitään? No ei löydy! Tarkennetullakin haulla (kieli suomi) löytyy pilvin pimein erilaista "sky"-juttua (taivas), ja sitten löytyy yhdistyksiä (tässä järjestyksessä löydettyjä 20 ensimmäiseltä Google-sivulta):

• Suomen Kannabisyhdistys
• Suomen Kosmetologien Yhdistys
• Suomen kielitieteellinen yhdistys
• Suomen Kristillinen Ylioppilasliitto
• Suomen Kaniyhdistys
• Suomen Kuraattorien Yhdistys
• Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys
• Suomen Kartoittajayhdistys
• Suomen Kustannusyhdistys
• Snellman-korkeakoulun ylioppilaskunta
• Suomen Kumitekninen Yhdistys
• Suomen korroosioyhdistys
• Suomen Keppihevosyhdistys

Eli keppihevosyhdistys on tärkeämpi kuin Suomen historia! Eipä ihme, että sitä mukaa kuin polvi nuorenee niin tieto häviää.

Onneksi sentään Wikipediassa on melko perusteellinen selvitys Suojeluskunnasta, mutta ei sieltäkään löydy hakusanaa SkY tai Suojeluskuntien Yleisesikunta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojeluskunta

Siis nuoremmilta on ihan oikeasti hukassa Mosin-Nagantien SkY leiman merkitys? No tässä tulee. 1930-luvuilla oikeistolaiset Suojeluskunnat halusivat ylläpitää jäsentensä ampumataitoa. Kattojärjestö Yleisesikunta osti Mosin-Nagant-kivääreitä (7,62 x 53R) Sakolta, niiden lukonkehyksen päälle leimattiin "SkY" ja kiväärit jaettiin aktiivijäsenille käyttöön, ei siis omaksi. Monet ostivat myös omia kivääreitä, mutta niissä ei ollut välttämättä SkY-leimaa. Sotilaskivääreitä sai 1930-luvulla ostaa kaupasta siinä kuin muitakin kivääreitä. Tai saattoi ostaa vaikka Suomi-kp:n, jos papua oli.
A-Mies
#7 Lähetetty : ke, helmi 22 2012 17:18:25(UTC)
A-Mies


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 24.5.2010(UTC)
Viestejä: 878

Itse törmäsin SKY:hyn kun etsin Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistystä. Ilmeisesti sen perustajat eivät olleet pahemmin googlailleet ennen yhdistyksensä perustamista. Käsittääkseni Googlen järjestys perustuu kertoihin mitä ko. asiaa on klikattu. Eli kannabis kiinnostaa, Suojeluskunnat eivät. Tulos antaa myös aika hyvän kuvan netin suurkuluttajista, vai mitä?
Pekka Suuronen
#8 Lähetetty : pe, helmi 24 2012 00:50:58(UTC)
Pekka Suuronen

Taso: Administration

Ryhmät: Registered, Administrators
Liittynyt: 17.1.2007(UTC)
Viestejä: 2,249
Mies
Suomi

Erkki Kauppi on tehnyt 40-vuotisen uran Sakon patruunatehtaan tuotekehityksen ja tuotannon johdossa. Hän lähetti minulle kommentteja ja lisätietoa aiheesta SkY, 7,62 x 53R ja Mosin-Nagant.

Lainaus:
SkY-leimaus voi olla seuraavien kiväärien päällä: m91, m24, m28, m28-30 ja m39. Sako ei koskaan valmistanut Suojeluskunnan aikaan 7,62 x 53R hylsyjä. Sako latasi kyllä miljoonia patruunoita Suojeluskunnalle, mutta ne oli tehty uuteen tai ammuttuun VPT-hylsyyn. Yksityinen yhtiö SAT (Oy Suomen Ampumatarvetehdas) valmisti Riihimäellä v. 1922-1926 patruunoita SAT-kantaleimalla. Näiden laatu oli vaihtelevaa, ja tehdas lopetti toimintansa. Sittemmin Sako osti kiinteistön ja muutti Riihimäelle v. 1927. Varsinkin ulkolaisessa kirjallisuudessa SAT ja Sako sekoitetaan toisiinsa pahasti.

Sako hankki isojen hylsyjen valmistuskoneet vasta 1960-luvulla. Siihen asti käytettiin VPT:n (Lapua) ja Norman valmistamia Sako-kantaleimaisia hylsyjä.

7.62 x 53R asemalleja on useita akselilla USA, Venäjä, Riihimäki. Näissä piipunreiän ja luotien halkaisijat ovat varmaankin aiheuttaneet jonkinlaisia ongelmia. Varsinaiset SkY-aseet tehtiin Riihimäellä ja Suojeluskunnilla oli tiukat vaatimukset laadun suhteen. Ampumaharjoittelu perustui pääosin itse-(uudelleen-) ladattuihin patruunoihin. Luoteja tuotiin Saksasta ja Riihimäelläkin valmistettiin miljoonia luoteja. SAT-hylsyt olivat kehnoja ja niiden kanssa oli varmaan ongelmia.

Vuosia sitten tein uudelleenlataustestejä Sakon hylsyillä. Kaliiperin 7,62 x 53R hylsyt kestivät ylivoimaisesti parhaiten. Vahva reunakantainen hylsy, joka on tuettu patruunapesään vain 1,6 mm lukon päästä on hyvässä turvassa. Kahdenkymmenen latauskerran jälkeen lopetimme testin, ongelmia ei ollut hylsyjen trimmausta lukuunottamatta. Testiase oli vanha SkY-kivääri. Hyvälaatuisten hylsyjen kesto mitoissaan olevassa Mosinissa on lyömätön.

Sulkuvälin venyttäminen Mosinilla on tietenkin mahdollista pommeja lataamalla. Tällöin hylsyt ovat tietenkin kovilla. Väärää sulkukappaletta käyttämällä sulkuväliksi voi saada vaikka mitä, hommat eivät lähes sata vuotta sitten olleet CIP:n mukaisia.



Sakon ja SAT:n patruunalaatikoita Suojeluskunta-ajalta



7,62 mm "Torpeedoluotien" pakkauksia
Kuvat: Erkki Kauppi
valopää
#9 Lähetetty : la, helmi 25 2012 12:01:41(UTC)
valopää


Taso: Tehokäyttäjä

Ryhmät: Registered
Liittynyt: 14.6.2011(UTC)
Viestejä: 168

Tämä oli hyvää tietoa KIITOS!!!
Rss-syöte 
Käyttäjät lukemassa tätä aihetta
Vieras
Siirry alueelle  
Et voi aloittaa uutta aihetta tällä alueella.
Et voi voi vastata viesteihin tällä alueella.
Et voi poistaa omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi muokata omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi aloittaa äänestystä tällä alueella.
Et voi äänestää äänestyksissä tällä alueella.